“Blockbuster movie, blockbuster location”: cineturismo e costruzione dell’immagine dell’Italia per il pubblico indiano
Abstract
Combining the reputation of the Italian cultural heritage with the popularity of the Indian Film Industry, Italy and India have been collaborating to strengthen their economic relationships using the media as a spur for cultural exchange and a key-tool to enlarge the tourist market target. Many Italian Film Commissions have invested in supporting Indian productions, understanding the benefits of film-induced tourism. Specialised supplies and equipment have been provided to facilitate the incoming of Indian companies and organize educational tours to promote the locations of the Italian Peninsula. On the Indian side, the Made in Italy brand fascinates the upper-middle class interested in luxury products and the Italian life style. The settings of romantic movies promote the idea of Italy as a land to fulfil one’s own love story imitating the Bollywood stars. It is no surprise that honeymoon holiday packages are nowadays very popular and many sumptuous Indian weddings are celebrated in Italy. The paper analyses the representation strategies of Italy for the Indian audience as used both by tour operators, to enhance film-induced tourism, and by institutions, to enhance the cultural and economic exchanges between our countries.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Augé, Marc. 1995. Non-places: Introduction to an Anthropology of Supermodemity. London: Verso. Transl. en. John Howe [Non-lieux. Introduction a une anthropologie de la surmodernité. Paris: Éditions du Seuil, 1992].
Beeton, Sue. 2005. Film-induced Tourism. Clevedon - Buffalo - Toronto: Channel View Publications.
Barathi, C., C.D. Balaji, and Ch. Meitei Ibohal. 2011. “Trends and Potential of the Indian Entertainment Industry. An Indepth Analysis”. Journal of Arts, Science & Commerce II (2): 286-297. [15/09/2014]. http://www.researchersworld.com/vol2/issue2/Paper_24.pdf.
Brilli, Attilio. 2014. Il grande racconto del viaggio in Italia. Itinerari di ieri per viaggiatori di oggi. Bologna: il Mulino.
Cerno, Tommaso. 2012. “Il Maragià sogna la Valtur”. l’Espresso, 22 Maggio. [15/09/2014]. http://espresso.repubblica.it/attualita/cronaca/2012/05/22/news/il-maragia-sogna-la-valtur-1.44146.
Costadura, Edoardo. 2011. “Il Grand Tour da Montaigne a Heine”. In Atlante della letteratura italiana, vol. II: Dalla Controriforma alla Restaurazione, a cura di Sergio Luzzatto, Gabriele Pedullà, ed Erminia Irace, 716-726. Torino: Einaudi.
Cucco, Marco, e Giuseppe Richeri. 2013. Il mercato delle location cinematografiche. Venezia: Marsilio.
Di Cesare, Francesco, e Gloria Rech. 2007. Le produzioni cinematografiche, il turismo, il territorio. Roma: Carocci.
Fraschilla, Antonio. 2010. “La Regione in missione a Bollywood la partnership costa un milione di euro”. La Repubblica Palermo, 25 Maggio. [20/11/2014]. http://palermo.repubblica.it/cronaca/2010/05/25/news/la_regione_in_missione_a_bollywood_la_partnership_costa_un_milione_di_euro-4324307.
Fucci, Ivano. 2008. La cultura del turismo in India. Opportunità e potenzialità di un mercato emergente. Milano: Franco Angeli.
Leotta, Nicolò. 2005. Approcci visuali di turismo urbano. Il tempo del viaggio, il tempo dello sguardo. Milano: Hoepli.
Negri, Paolo. 2011. “Giulia Salvadori: 400 milioni di indiani ora sognano la Puglia”. La Stampa Esteri, 31 Dicembre. [15/09/2014]. http://www.lastampa.it/2011/12/31/esteri/giulia-salvadori-milionidi-indiani-ora-sognano-la-puglia-5qDKUnYS1cCIK8x2ZQ3CIJ/pagina.html.
Provenzano, Roberto, a cura di. 2007. Il cinema con la valigia. I film di viaggio e il cineturismo, con contributi di Caccia Riccardo, Elina Messina, Valentina Barzaghi, Rossana Foresti, e Licia Bocchiola. Milano: FrancoAngeli.
Puricella, Anna. 2014. “Nozze indiane con effetti speciali in Puglia, tra elefanti da Parigi, inviti e bomboniere rivestiti d’oro”. La Repubblica Bari, 30 Agosto. [15/9/2014]. http://bari.repubblica.it/cronaca/2014/08/30.
Restelli, Marco. 2010. “Il cinema indiano, la globalizzazione e l’Italia”. MilleOrienti, 09/02/2010. http://milleorienti.wordpress.com/2010/02/09/il-cinema-indianola-globalizzazione-e-litalia (= “Se dici cinema dici India”, LIMES – Rivista italiana di geopolitica 6, 2009).
Sarno, Enrica. 2014. “Bolliwood sceglie la Puglia”. Speropoli. Il blog sul cineturismo di viaggio nel mondo, 14/12/2012. [15/09/2014]. http://www.speropoli.it/2012/12/14/bollywood-sceglie-la-puglia.
Ugolini, Chiara. 2012. “Curry, trulli e taralli. A Bollywood piace la Puglia”. Repubblica, 14 Gennaio. [15/09/2014]. http://www.repubblica.it/spettacoli-e-cultura/2012/01/14/news/bollywood_puglia-28103572/.
DOI: https://doi.org/10.7358/lcm-2015-001-cava
Copyright (©) 2015 Lingue Culture Mediazioni - Languages Cultures Mediation (LCM Journal) – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie
Announcements
Call for papers Vol 11 (2024) No 2: “The Language of War: Lexicon, Metaphor, Discourse”
Edited by Dr. Anna Anselmo (Università degli Studi di Ferrara), Prof. Kim Grego (Università degli Studi di Milano), and Prof. Andreas Musolff (University of East Anglia)
Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process.
Deadline for papers submission: June 10th, 2024
Request for revision following peer review: by September 10th, 2024
Final version due by October 10th, 2024
Publication: by December 2024
Call for papers Vol 12 (2025) No 1: “Analyse du discours française et études linguistiques : trajectoires de recherche actuelles/ French Discourse Analysis and Linguistic Studies: Current Research Trajectories”
Edited by Julien Longhi (CY – Cergy Paris Université) and Giuliano Rossi (Università degli Studi di Milano), with the collaboration of Claudia Cagninelli (Università degli Studi di Milano) and Nora Gattiglia (Università degli Studi di Genova).
Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process.
Deadline for papers submission: January 15th, 2025
Request for revision following peer review: by March 30th, 2025
Deadline for revised version submission: by April 30th, 2025
Publication: June 2025
Lingue Culture Mediazioni - Languages Cultures Mediation
Registered by Tribunale di Milano (27/11/2013 n. 380)
Online ISSN 2421-0293 - Print ISSN 2284-1881
Dipartimento di Lingue, Letterature, Culture e Mediazioni
Università degli Studi di Milano
Editors-in-Chief: Paola Catenaccio (Università degli Studi di Milano) - Giuliana Garzone (IULM, Milano)
Editorial Board: Marina Brambilla (Università degli Studi di Milano) - Giovanni Garofalo (Università degli Studi di Bergamo) - Dino Gavinelli (Università degli Studi di Milano) - Antonella Ghersetti (Università di Venezia Ca’ Foscari) - Maria Grazia Guido (Università del Salento) - Elena Liverani (IULM, Milano) - Stefania Maci (Università degli Studi di Bergamo) - Andrea Maurizi (Università degli Studi di Milano Bicocca) - Chiara Molinari (Università degli Studi di Milano) - Stefano Ondelli (Università degli Studi di Trieste) - Davide Papotti (Università degli Studi di Parma) - Francesca Santulli (Università di Venezia Ca’ Foscari) - Girolamo Tessuto (Università degli Studi della Campania Luigi Vanvitelli) - Giovanni Turchetta (Università degli Studi di Milano) - Stefano Vicari (Università degli Studi di Genova)
International Scientific Committee: James Archibald (Università degli Studi di Torino) - Natalija G. Bragina (Institut Russkogo Jazyka im. A.S. Puškina; RSUH, Mosca) - Kristen Brustad (University of Texas at Austin) - Luciano Curreri (University of Liège) - Hugo de Burgh (University of Westminster) - Giuditta Caliendo (Université de Lille) - Giorgio Fabio Colombo (Università di Venezia Ca' Foscari) - Daniel Dejica (Universitatea Politehnica Timisoara) - Anna De Fina (Georgetown University, USA) - Claudio Di Meola, (Sapienza Università di Roma) - Lawrence Grossberg (University of North Carolina at Chapel Hill) - Stephen Gundle (University of Warwick) - Décio de Alencar Guzmán (Universidade Federal do Pará, Belém, Brasile) - Matthias Heinz (Universität Salzburg) - Rosina Márquez-Reiter (The Open University) - John McLeod (University of Leeds) - Estrella Montolío Durán (Universitat de Barcelona) - M'bare N'gom (Morgan State University, Baltimore) - Daragh O'Connell (Cork University) - Roberto Perin (York University, Toronto) - Giovanni Rovere (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg) - Lara Ryazanova-Clarke (University of Edinburgh) - Françoise Sabban (École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris) - Kirk St.Amant (Louisiana Tech University, University of Limerick/University of Strasbourg) - Paul Sambre (Katholieke Universiteit Leuven) - Srikant Sarangi (Aalborg University) - Junji Tsuchiya (Waseda University, Tokyo) - Xu Shi (Zhejiang University)
Section Managers: Maria Matilde Benzoni, Università degli Studi di Milano (Modern history) - Paola Cotta Ramusino, Università degli Studi di Milano (Russian linguistics and translation) - Mario de Benedittis, Università degli Studi di Milano (Sociology) - Kim Grego Università degli Studi di Milano (English linguistics and translation) - Giovanna Mapelli, Università degli Studi di Milano (Spanish linguistics and translation) - Bettina Mottura, University of Milan (Chinese studies) - Mauro Giacomo Novelli, Università degli Studi di Milano (Contemporary Italian literature and culture) - Letizia Osti, Università degli Studi di Milano (Arab studies) - Maria Cristina Paganoni, Università degli Studi di Milano (English linguistics and translation) - Giuseppe Sergio, Università degli Studi di Milano (Italian linguistics) - Virginia Sica, Università degli Studi di Milano (Japanese studies)
© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto