L’intervista mediata: evoluzioni dell’intervista cognitivo-critica piagetiana
Abstract
The interview is one of the most common instruments used for adults’ learning and educational research. The article explains some strategies of interview, which are effectively «mediated» by practical situations, graphic or metaphorical illustrations, with a specific focus on adults. The first part of the contribution explores the cognitive-critical interview proposed by Jean Piaget and adopted with children. Starting from this first model, the article describes three techniques: the «Photolangage» by Babin, Baptiste and Bélisle and the two versions of the operative epistemic interview by Fabbri and Munari supported by graphic and symbolic representations. Methodological preliminary remarks and the required skills of the researcher/trainer, as well as goals and possible critical aspects are explained for each technique. Furthermore, some examples of images or materials used or elaborated within research or training projects are provided. Finally, common features about the techniques are suggested and discussed, with a specific focus on the researcher/trainer and interviewee roles.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Atkinson, R. (2002). L’intervista narrativa. Raccontare la storia di sé nella ricerca formativa, organizzativa e sociale. Milano: Raffaello Cortina.
Bassan, K. (2011). I processi di change management e la gestione del capitale umano nelle organizzazioni: il caso di una realtà veneta della grande distribuzione. Tesi di laurea magistrale in Scienze della Formazione Continua, Università degli Studi di Padova.
Batini, F., & Giusti, S. (a cura di). (2009). Le storie siamo noi. Gestire le scelte e costruire la propria vita con le narrazioni. Napoli: Liguori.
Bichi, R. (2002). L’intervista biografica. Una proposta metodologica. Milano: Vita e Pensiero.
Cortese, C. (2000). L’organizzazione si racconta. Milano: Guerini.
Crinon, J., & Guigue, M. (2002). Être sujet de son écriture: une analyse de mémoires professionnels. Spirale. Revue de Recherches en Éducation, 29, 201-219.
Demetrio, D. (1996). Raccontarsi. L’autobiografia come cura di sé. Milano: Raffaello Cortina.
Derosche, H. (1990). Entreprendre d’apprendre. D’une autobiographie raisonnée aux projets d’une recherche-action (Apprentissage 3). Paris: Ouvrières.
Dominicié, P. (1990). L’histoire de vie comme processus de formation. Paris: L’Harmattan.
Dominicié, P. (2000). Learning from our lives: Using educational biographies with adults. San Francisco: Jossey-Bass.
Draperi, J.F. (2010). Parcourir sa vie. Pour une formation à l’autobiographie raisonnée. Presses de l’économie sociale.
Dumond, M. (1994). L’aide à l’écriture, un processus aléatoire. Éducation Permanente, 120, 95-105.
Durand, G. (1964). L’imagination symbolique. Paris: PUF.
Evans, R. (a cura di). (1979). Jean Piaget. Cos’è la psicologia. Roma: Newton & Compton.
Fabbri, D. (1994). I laboratori di Epistemologia Operativa. In D. Demetrio (a cura di), Apprendere nelle organizzazioni. Proposte per la crescita cognitiva in età adulta. Roma: Carocci.
Fabbri, D. (1999). Leggere l’innovazione. Ricercare il senso profondo di ciò che il nuovo ci apporta. ITER, 2, 43-54.
Fabbri, D. (2011). Costruire e costruirsi. In P. L. Amietta, D. Fabbri, A. Munari, & P. Trupia, I destini cresciuti. Quattro percorsi nell’apprendere adulto (pp. 131-217). Milano: FrancoAngeli.
Fabbri, D., & D’Alfonso, P. (2003). La dimensione parallela. La dispersione scolastica nell’immaginario e nelle aspettative di testimoni privilegiati. Trento: Erickson.
Fabbri, D., & Munari A. (1991). A psycho-cultural approach to health education. Paper presented at 5th European Health Psychology Society Conference, Losanna, August 28-30.
Fabbri, D., & Munari, A. (2005). Strategie del sapere. Milano: Guerini e Associati (ed. orig., 1984).
Fabbri, D., & Munari A. (2010). Metafore della Conoscenza. Milano: Corraini.
Formenti, L. (1998). La formazione autobiografica. Confronti tra modelli e riflessione, tra teoria e prassi. Milano: Guerini e Associati.
Frison, D. (a cura di). (2011). Dialogo Università-Impresa: quale contributo dalle scienze umane? Napoli: ESI.
Frison, D. (2014). Dialogare con le immagini. L’uso delle immagini nella ricerca e nella formazione esperienziale. In M. Fedeli, L. Frontani, & L. Mengato (a cura di), Experiential learning – Metodi, tecniche e strumenti per il debriefing (pp. 73-86). Milano: FrancoAngeli.
Josso, C. (1991). Cheminer vers soi. Losanna: L’Age d’Homme.
Josso, C. (Ed.). (2000). La formation au coeur des récits de vie. Éxpériences et savoirs universitaires. Paris: L’Harmattan.
Kanizsa, S. (1998). L’intervista nella ricerca educativa. In S. Mantovani (a cura di), La ricerca sul campo in educazione. I metodi qualitativi (pp. 36-75). Milano: Bruno Mondadori.
Lis, A., Venuti, P., & De Zordo, M.R., (1998). Il colloquio come strumento psicologico. Trento: Erickson.
Malapert, C. (1994). Le nécessaire recours à l’écrit. Éducation Permanente, 120, 107-116.
Morandin, G. (2013). Internazionalizzazione e analisi dei bisogni: un’immersione nella realtà aziendale padovana. Tesi di laurea magistrale in Scienze della Formazione Continua. Università degli Studi di Padova.
Munari, A. (1998). Una metodologia degli eventi per la formazione e la ricerca. Studium Educationis, 3, 429-436.
Munari, A. (2001). Il disegno interattivo: un terreno di incontro e di dialogo fra terapeuta e paziente. In AA.VV., Creatività e comunicazione. Il disegno infantile come strumento di dialogo fra il paziente e il team diabetologico-pediatrico (pp. 16-23). Milano: In Pagina.
Munari, A. (2007). Cultura e identità. Intervento al Convegno Tra presente e futuro: sviluppo spirituale e cultura dell’interiorità, Milano, Università Cattolica del Sacro Cuore.
Munari, A. (2011). Morfogenesi e conoscenza. In P.L. Amietta, D. Fabbri, A. Munari, & P. Trupia, I destini cresciuti. Quattro percorsi nell’apprendere adulto (pp. 219-301). Milano: FrancoAngeli.
Piaget, J. (1966). La rappresentazione del mondo nel fanciullo. Torino: Boringhieri (ed. orig., 1926).
Pineau, G. (2013). Les réflexions sur les pratiques au coeur du tournant réflexif. Éducation Permanente, 196, 9-24.
Pineau, G., & Le Grand, J.L. (2003). Le storie di vita. Milano: Guerini e Associati.
Valentini, P. (1997). Jean Piaget: le opere, i metodi, il modello teorico. In O. Liverta Sempio (a cura di), Vygotskij, Piaget, Bruner. Concezioni dello sviluppo (pp. 127-158). Milano: Raffaello Cortina.
Weick, K.E. (1995). Sensemaking in organizations (Foundations for organizational science). Thousands Oaks, CA: Sage.
‒ Sitografia
http://www.photolangage.com
DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2016-013-fris
Copyright (©) 2016 Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal) – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie
Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932
Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University
Executive Editor: Gaetano Domenici - Associate Executive Editor & Managing Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli
Editorial Secretary:Nazarena Patrizi
© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto